Selecteer een pagina

‘Ah, daar hebben we onze keukenprinses!’, ‘Je bent toch geen konijn?’, ‘Wel een gedoe zeg, elke dag zo’n salade!’, ‘Jeetje, heb je daar genoeg aan zonder broodje erbij?’. Het is een greep uit de opmerkingen die ik eigenlijk iedere dag te horen kreeg als ik in de keuken van de organisatie waar ik werkte mijn lunch klaarmaakte. Ze vonden rauwkost, soepen en salades nogal bijzonder. Of beter gezegd: ze vonden het ontbreken van brood bij een lunch onbegrijpelijk.

Opgeblazen

De reden dat ik gestopt ben met brood eten was dat ik altijd veel last had van mijn darmen. Opgeblazen gevoel, een buik alsof ik vier maanden zwanger was, niet naar de wc kunnen of juist moeten rennen, en dagelijks buikpijn. Daarnaast had ik vaak last van hoofdpijn, een gevoel van watten in mijn hoofd, en een onverklaarbare vermoeidheid. Toen ik stopte met het eten van brood (en allerlei witmeelproducten) verdwenen veel van deze klachten grotendeels. Wat een opluchting!

Gluten en hormonen

Maar er zat meer in, voelde ik. Toen ik mijn opleiding tot hormooncoach volgde, kwam ik erachter welke invloed gluten kan hebben op de hormoonhuishouding. En aangezien ik na het krijgen van mijn kinderen geregeld het gevoel had dat ik mezelf niet meer was en een duidelijk verband zag met mijn maandelijkse cyclus, besloot ik om eens een tijdje glutenvrij te eten.

Wanneer je namelijk niet goed tegen gluten kan en het toch blijft eten raakt de darmwand ontstoken. Dit ervaart je lichaam als stress, waardoor het het stresshormoon cortisol gaat produceren. Een overproductie van dit hormoon gaat ten koste van het hormoon progesteron met een disbalans in de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron tot gevolg. Dit kan de volgende klachten veroorzaken: stemmingswisselingen, hoofdpijn/migraine, pijnlijke en gespannen borsten, vocht vasthouden, slaapstoornissen, meer vetopslag op kuiten, bovenbenen en billen, depressies, cellulitis, prikkelbaarheid, versnelde veroudering, zink- en magnesiumtekort, acne en pijnlijke gewrichten. Wanneer je een of meerdere klachten bij jezelf herkent, zou je eens een tijdje kunnen kijken wat een glutenvrij dieet voor jou kan betekenen.

 

  • Gluten is een eiwit dat voorkomt in verschillende graansoorten, als tarwe, rogge, spelt, gerst en kamut. Haver, rijst en mais bevatten een veel mildere vorm van gluten en worden door de meeste mensen wel verdragen. Gierst, boekweit, teff, amaranth en quinoa zijn (pseudo)granen die geen gluten bevatten.
  • Het ‘glutenvrij-schap’ in de supermarkt laat ik zo veel mogelijk links liggen, maar ik maak een uitzondering voor glutenvrije pasta. Er zijn heel lekkere varianten, bijvoorbeeld op basis van kikkererwten, linzen en bruine rijst (wel zonder chemische toevoegingen!).
  • Let er bij het schrappen van brood op dat je voldoende jodium binnenkrijgt; eet regelmatig zeewier en (wit)vis, of voeg een theelepel spirulina toe aan je smoothie of groentesap.

Gebruik je gezonde verstand

Wanneer je begint met glutenvrij eten is het best even een zoektocht. Zeker wanneer je gewend bent voorverpakte kant-en-klaarmaaltijden te eten. Glutenvrij eten betekent voor mij niet dat ik het hele ‘glutenvrij-schap’ in de supermarkt leeg koop. Zeker niet, want die producten zitten vaak vol extra suikers, ongezonde vetten, en allerlei chemische hulpstoffen om het toch vooral op echt brood of pizzabodem te laten lijken. Voor mij betekent het vooral natuurlijk, onbewerkt en vers eten, mijn gezonde verstand gebruiken, en een beetje creativiteit. Je hoeft echt niet te lunchen met brood; dat kan ook uitstekend met een salade, (maaltijd)soep, of een kliekje van de avond ervoor, lieve oud-collega’s… wink

Klachtenvrij

Het is echt waanzinnig om te merken wat het weglaten van gluten in mijn dieet voor effect heeft op mijn gezondheid en hoe ik me voel. Ik heb geen hoofd- of buikpijn meer, niet het gevoel van watten in mijn hoofd en mijn stemmingswisselingen zijn ook weg. Ik voel me stabiel en heb energie voor tien!

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Vind je die creativiteit lastig? Download mijn gratis e-book met lekkere glutenvrije recepten.

Vermoed je dat je zelf ook (over)gevoelig bent voor gluten en wil je daar graag iets aan doen, maar lukt het je niet alleen? Je kunt altijd contact met mij opnemen voor een gratis kennismakingsgesprek om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Please follow and like us:
error