Selecteer een pagina

Dit jaar móet het lukken!

Had jij goede voornemens voor 2019? Stoppen met roken. Meer bewegen. Naar de sportschool. Afvallen. Vroeger naar bed. Gezond eten. Niet meer snoepen. Meer tijd voor jezelf. En zeg eens eerlijk: zijn ze nu al gesneuveld? Grote kans dat het niet gelukt is omdat je ambities te hoog waren. Omdat je te streng was voor jezelf. Je voornemen was bijvoorbeeld om gezonder te gaan eten en niet meer te snoepen. Maar toen je zo gezellig met je vriendin thee zat te drinken en zij jou een chocolaatje aanbood, ben je uiteindelijk toch gezwicht. Het effect daarvan was vervolgens dat je een gevoel van falen kreeg – je zou immers niet meer snoepen – waardoor je de handdoek toen meteen maar helemaal in de ring hebt gegooid. Je had zo’n goed voornemen! Dit jaar ging het echt lukken! Wat is er dan toch weer mis gegaan? Waar ligt het toch aan? Frustrerend of niet? Dat moet toch anders kunnen?

In kleine stappen recht op je doel af

Het afgelopen jaar heb ik voor mijn studie en vanuit eigen interesse heel veel boeken gelezen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Een klein boekje, dat grote indruk op mij maakte, is De kunst van Kaizen van Robert Maurer. De gedachte van dit boekje is dat grote veranderingen tot stand komen door kleine stappen te zetten in de richting van je doel. Stel: je was gewend bij elk kopje koffie een koekje of chocolaatje te eten. Dan zou je met het voornemen zoals hierboven alle zoetigheden in één keer van het menu hebben geschrapt. Wanneer je dan een keertje zondigt, ligt meteen je hele voornemen in duigen en voel je je een mislukkeling. Maar waarom zou je jezelf voornemen om helemaal nóóit meer te snoepen? Daar heeft toch niemand zin in? Als we het aanpakken volgens de kunst van Kaizen, dan schrappen we bijvoorbeeld eerst alleen het snoepje bij het eerste kopje koffie van de dag. Dit is goed te doen, doordat de kleine stappen de automatische weerstand van de hersenen omzeilen. Wanneer deze eerste stap lukt, werkt dat motiverend. Je krijgt een gevoel van succes in plaats van falen. Dit houd je een tijdje vol en je gevoel van zelfwaardering en zelfvertrouwen groeit. Wanneer je eraan toe bent, zet je een volgende stap: je laat het zoetigheidje bij het tweede kopje koffie liggen. Ook dit lukt en je raakt steeds gemotiveerder. Je begint het zelfs een beetje leuk te vinden en al snel zijn chocolaatje drie en vier ook verleden tijd. Tot het moment dat je nauwelijks meer behoefte meer hebt aan zoetigheden. En als de gelegenheid zich dan toch een keer voordoet, kun je dat prima doen, zonder schuldgevoelens.

Van het een komt het ander

Het positieve gevoel dat je overhoudt van het steeds minder snoepen smaakt naar meer. Je krijgt behoefte om ook eens wat minder koffie te gaan drinken, want vijf kopjes koffie per dag is misschien toch niet zo heel gezond. En net als bij de zoetigheden schrap je er eerst maar eentje. Of je houdt het voorlopig bij vijf, maar schenkt ze in een klein kopje in plaats van een grote mok. En omdat je dit ook in kleine stappen doet, en pas een volgende stap zet wanneer je er klaar voor bent, weet je je koffieconsumptie terug te brengen tot één kopje per dag.

Opwaartse spiraal

Je begint nu echt de spirit te krijgen. Je komt als het ware in een opwaartse spiraal terecht en deze nieuwe gewoontes breiden zich uit als een olievlek. Voor je het weet heb je niet alleen je snoepgedrag en je koffieconsumptie aangepakt, maar geniet je ook van groene salades, heb je gefrituurd eten in de ban gedaan, en weet je het bij twee, drie glaasjes wijn per week te houden. Heel fijn dat het voornemen niet alleen bij een voornemen is gebleven. Door kleine stappen te zetten en mild te zijn tegenover jezelf lukt het om je successen te vieren en jezelf ook eens wat te gunnen. Dus was je begonnen, maar ook al weer gestrand? Probeer het gewoon nog een keer! Je hoeft niet in een keer die hele berg op, het begint met een eerste stap. Ga ervoor!
Please follow and like us:
error