Selecteer een pagina

Vetten zitten al jaren ten onrechte in het verdomhoekje; het zou ongezond zijn om vetten te eten en je wordt er dik van. Dat geldt inderdaad voor ongezonde vetten, maar gezonde vetten zijn juist belangrijke energiegevers en staan aan de basis van een gezonde hormoonhuishouding. Bovendien verhogen ze de opneembaarheid van vitaminen en mineralen. ⁠Maar welke vetten hebben we het dan over? 

Omega-3

Omega-3 vetzuren zijn goed voor de hersenen en hart- en bloedvaten. Het zijn essentiële vetzuren, wat betekent dat je ze via je voeding binnen moet krijgen. De drie belangrijkste omega-3 vetzuren zijn: ALA, DHA en EPA. ALA is een plantaardige vorm van omega-3, die je vindt in avocado’s, noten (vooral walnoten), zaden, zeewier en lijnzaad(olie). DHA en EPA komen van nature voor in (met name vette) vis en schaal- en schelpdieren. Denk bijvoorbeeld aan makreel, haring, zalm en sardines.

Wanneer je geen vis eet, kun je visoliecapsules slikken. Eet je vegatarisch of veganistisch, dan zijn er ook supplementen op basis van algenvetzuren.

Omega 9

Eet volop extra vierge olijfolie! Besprenkel je salades of gestoomde groente er rijkelijk mee!⁠ Kies voor biologische, koudgeperste olijfolie in een donkere glazen fles. Je aardappels of een stuk kipfilet bakken kun je beter niet met olijfolie doen. Maar even kort, twee of drie minuten, je groente roerbakken op niet al te hoog vuur kan eventueel wel.

Omega 6

Omega-6 vetzuren zijn plantaardige vetten die je met mate binnen zou moeten krijgen.  De optimale verhouding tussen omega-3 en omega-6 zou 1:3 zijn, maar in onze huidige westerse voeding krijgen we vaak veel meer omega-6 binnen en is die verhouding vaak wel 1:20. Een verkeerde balans tussen deze twee leidt tot een verhoogde ontstekingsgevoeligheid. ⁠Omega-6 vetzuren vind je bijvoorbeeld in zonnebloemolie, maisolie, sojaolie, margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadvetten.

⁠Welke vetten zijn echt ongezond?⁠

⁠Transvetten en geoxideerde vetten zijn ongezonde vetten. Transvetten zijn geharde plantaardige vetten en vind je met name in fabrieksvoedsel.⁠ Ze verhogen de kans op hart- en vaatziekten, bevorderen ontstekingen en belasten de lever, waardoor ze de afvoer van schadelijke stoffen belemmeren.

Geoxideerde vetten ontstaan wanneer je plantaardige olie verhit; zij hebben dan dezelfde schadelijke effecten als transvetten. Denk bijvoorbeeld aan gefrituurde zoutjes en chips. Soms staat er op chipszakken ‘gebakken in 100% zonnebloemolie’, alsof het dan gezond zou zijn, maar helaas… Wanneer je in je eigen keuken iets gaat bakken, doe dat dan bij voorkeur in verzadigde vetten zoals roomboter, kokosolie of ghee. De structuur hiervan  is veel stabieler, waardoor je deze vetten wel kunt verhitten. Kies bij voorkeur voor biologische grasboter (gemaakt van melk van biologische koeien die met gras zijn gevoerd) en voor koudgeperste biologische kokosolie.⁠

Heb je meer tips nodig op het gebied van voeding? Hier vind je blogs over suiker, gluten en groente. Wil je persoonlijke begeleiding? Maak gerust een vrijblijvende kennismakingsafspraak om te zien wat ik voor jou kan betekenen.⁠

Please follow and like us: