Een van mijn tien vuistregels voor het bereiken van hormonale balans is: drink voldoende water en vermijd alcohol, koffie en zwarte (en groene) ⁠thee. ⁠

Hoeveel water moet ik drinken?

Drink ruim voldoende water. Een richtlijn hiervoor is: je gewicht in kilo’s x 33 = … ml water per dag. Het beste kun je dit op een aantal vaste momenten doen, bijvoorbeeld direct bij het opstaan en tussen de maaltijden door. Drink in een keer twee of drie glazen, in plaats van de hele dag door kleine slokjes te nemen. Dit noemen ze ook wel ‘bulkdrinken’.

Geen drinken bij het eten

Tijdens de maaltijd kun je beter niet drinken, omdat dit problemen kan geven met de spijsvertering. Dit komt omdat je door te drinken bij de maaltijd de pH-waarde van je maagzuur verlaagt, waardoor je voedsel te snel doorgelaten wordt naar de dunne darm. Je darmen krijgen het hierdoor extra zwaar te verduren. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van winderigheid, een opgeblazen gevoel, darmkrampen, diarree of misselijkheid.⁠

Dorst in plaats van honger

Veel mensen verwarren het gevoel van dorst met honger. Ze denken bij dorst honger te hebben en gaan eten, terwijl je lichaam eigenlijk om vocht vraagt. Probeer de volgende keer als je denkt honger te hebben eerst eens twee glazen water te drinken, wacht even en voel dan of je nog steeds ‘honger’ hebt. Vaak is het gevoel dan weg.

Wees matig met alcohol⁠

Door alcoholconsumptie gaat de leverfunctie achteruit, waardoor er minder oestrogenen uit het bloed kunnen worden gefilterd. ⁠(Relatieve) oestrogeendominantie kan zorgen voor klachten als: vocht vasthouden, cellulite, PMS, acne, vetopslag op kuiten, bovenbenen en billen, vleesbomen, slaapstoornissen en stemmingswisselingen.

Drink daarom het liefst geen alcohol of anders maximaal twee glazen per week. Als je dan toch een drankje drinkt, kies dan bij voorkeur voor (biologische) rode wijn. In rode wijn zit onder andere resveratrol en proanthocyanidine. Dit zijn antioxidanten waarvan wordt geacht dat ze verschillende gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verminderen van oxidatieve stress en ontstekingen, en het verlagen van risico’s op hart- en vaatziekten en kanker.

Cafeïne en theïne verhogen stress

Cafeïne houdende dranken zorgen ervoor dat je energie krijgt, terwijl je misschien eigenlijk zou moeten rusten. Dit zorgt voor stress in het lichaam en voor de productie van stresshormonen adrenaline en cortisol. Omdat cortisol concurreert met progesteron heeft dit een daling van de hoeveelheid progesteron tot gevolg. ⁠Zwarte en – in mindere mate – groene thee bevatten theïne en zijn daarmee ook belastend voor het lichaam. Probeer hooguit één kopje (bij voorkeur biologische) koffie per dag te drinken en kies voor kruidenthee. ⁠

Kanttekening hierbij is dat groene thee daarentegen ook met verschillende gezondheidsvoordelen in verband wordt gebracht. Groene thee bevat namelijk zeer veel antioxidanten die onder andere beschermen tegen verschillende vormen van kanker en het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten verlagen. 

⁠Uitdroging

Naast de belastende stoffen zorgen koffie, thee (zwarte en groene) en alcohol daarnaast ook nog eens voor uitdroging. Voeg daarom wanneer je dit toch drinkt 1,5 keer de maat van het drankje aan water toe aan de totale hoeveelheid water die je sowieso per dag zou moeten drinken.⁠

Heb je meer tips nodig op het gebied van voeding? Hier vind je blogs over suiker, gluten, vetten en groente. Wil je persoonlijke begeleiding? Maak gerust een vrijblijvende kennismakingsafspraak om te zien wat ik voor jou kan betekenen.⁠

Please follow and like us: